Botoxbehandling av rynkor

Botox kan användas för att behandla rynkor i ansiktet som t.ex. mellan ögonbrynen( glabella)i pannan, runt ögonen (kråksparkar) och mun. Man kan även öppna upp blicken och göra ett litet ögonbrynslyft.
Muskelavslappning kan också användas för behandling av näsrynkor, neddragna sura mungipor, rynkor runt munnen, skrynklig haka samt för att lyfta överläppskonturen och ge en sensuell mun.
På halsen används behandlingen för att strama upp käklinjen, den s.k. Nefertitelinjen, för att behandla strama stråk (s.k. platysmal bands) och för rynkor i dekolletaget.

Följande får inte behandlas med Botox

• De som är överkänsliga mot botulismtexin.
  • De med muskel- och nervsjukdomar.
  • De som har vävnad sjukdomar.
  • De som står på antibiotika aminoglyrosik.
  • Gravida kvinnor.
  • Patienter med hudinfektion.

Botoxbehandling vid huvudvärk

Migrän och spänningshuvudvärk påverkar livskvalitén för många och är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivningar. Med hjälp av botox kan 7 av 10 få hjälp mot huvudvärk.
Man kan inte bota migrän med Botoxinjektioner men förebygga/lindra besvären. Många människor upplever att huvudvärksattacker blir mildare eller mer sällsynta. Injektion av Botox görs i musklerna i pannan och nacken sant axlar
Resultatet av behandlingen är märkbart efter ca 1 vecka och varar mellan 3 till 6 månader.

OM BEHANDLINGEN

BRA ATT VETA INFÖR DIN BEHANDLING AV MIGRÄN

Botoxbehandling av Svettningar/Hyperhidros

Behandlingen riktas mot endast primär hyperhidros (oftast ärftligt betingad), ca 3% av befolkningen har bevärande svettning av detta slag, och då har man oftast ett problemområde.
Behandling med botulinumtoxin A mot svettningar har visat sig ge mycket goda resultat hos 95 % av patienterna och har mycket få eller så gott som inga biverkningar även vid användning av höga doser av läkemedlet.
Botox injicerat i armhålorna eller handflatorna ger en effektiv svettlindring i ca 6 månader (3 – 12 månader).
Du kan lägga EMLA kräm en timme innan behandlingen, så känns behandlingen mindre.
Effekten kommer efter några dagar och när effekten försvinner kan du behandlas på nytt.

OBS! Om man svettas på flera områden kan det istället vara att man lider av den andra formen, sk. sekundär hyperhidros och skall då utredas på grund av de andra symptom man oftast har.

OM BEHANDLINGEN